PattU blogstory-series 2021: henkilökuvassa Timo Suonvieri
Moni meistä ei talvisena torstaina tule ajatelleeksi, mitä kaikkea pesäpalloseura vaatii pyöriäkseen. Menestyksellä on aina hintansa, kuten myös talkoolaisten ajankäytöllä. Ensimmäisenä tuleekin mieleen juuri lipputulot ja talkoolaiset, jotka ovat äärimmäisen tärkeitä molemmat, mutta mitä jäljelle jää jos nämä otettaisiin pois? Henkilökuvassa Timo Suonvieri; mies mainosten ja kumppanuusmyynnin takaa.
Timo Suonvieri
Uutisoinnista päätellen korona on kurittanut suomalaista huippu-urheilua rankalla kädellä. Tavallisesti kylmistä tai sateisista säistä kärsivä pesäpallo kykeni onneksi poikkeusoloista huolimatta pelaamaan viime kauden läpi ja lopussa Jymy voitti. Tulevaan kauteen valmistaudutaan epävarman itsevarmasti ja niin pesäpalloliitto kuin seurat pohtivat alati uusia keinoja selviytyä ennen rokotteen saapumista. Lajit jotka ovat pystyneet parhaiten ja nopeiten mukautumaan koronan tuomiin muutoksiin, ovat pärjänneet kilpailussa mukana. Katsojat eli asiakkaat arvostavat nyyhkyttelyn sijaan ratkaisuja ja äänestävät lopputulosta rahoillaan. Viime kesän perusteella lasken pesäpallon mukaan voittajien kastiin, kuten myös Pattijoen Urheilijat siihen osaltaan kuuluvat. Ainakin mielestäni 2020-luvun Pattijoen Urheilijoista löytyy laajaa osaamista ja intohimoa aina taustajoukoista pelaajiin saakka.
Ylipäätänsä suomalaisen huippu-urheilun puolella tulemme puhuneeksi aivan liian vähän talkoolaisista. Raahessakin talkoolaiset mahdollistavat omalta osaltaan sen, että niinkin pienessä kaupungissa pelataan huippupesäpalloa vuodesta toiseen. Täällä Helsingissä ja oikein Kehä 3:sen sisäpuolella kun ilmoitan olevani kotoisin Pattijoelta, Pattijoen Urheilijat pääosin tunnetaan. Voi olla, että hesalaaset eivät osaa ajaa autolla talvella, mutta kyllä he pesäpalloa seuraavat. Ainakin omassa kuplassani. Sama porukka tosin ei aina kykene kertomaan missä päin Suomea Raahe sijaitsee, mutta PattU:sta näillä hesalaasillakin on sanansa sanottavana. Sen lisäksi että olen ylpeästi raahelainen, voin myös hyvillä mielin ilmoittaa itsenikin lukeutuneeksi PattU:n talkoolaisiin. Käytän omaa vapaa-aikaani blogstoryjen kirjoittamiseen, vaikkakaan rastini ei ole niin työläs tai aikaan ja paikkaan sidottu, mitä se on tämän tarinan Timolla tai jollakin yksittäisellä kahvikioskin talkoolaisella on.
”Mitäs minä, Suonvieren Timo Pattijoen Urheilijoiden kumppanuusmyynnistä ja tänään pitäisi mennä SSAB:n tehtaalle iltavuoroon ja teen perään kaverille yövuoron. Tehtaalla olen lähettömän puolella nosturinkuljettana ja lastaillaan rekkoja ja junanvaunuja. Tämän iltainen iltavuoro on hyvä esimerkki, että monesti tuossa kymmenen maissa aloittelen PattU:n kumppanuusmyynnin hommat ja aamupäivän käytän siihen.”
Talkoolaisten rakkaus seuraan
Voisin veikata kaikkien raahelaisten talkoolaisten yhteisen intressin olevan jokin rakkaus tai syvempi suhde PattU:un. Ennen kuin selvitämme tarinan päähenkilön eli Timo Suonvieren rakkautta ”raikulipoikiin”, jatkan vielä omien intressien kertomista. Saan talkoolaisena harjoittaa hyvin vapain käsin sisällöntuottajan taitoja täältä Helsingistä käsin eikä minun aina tarvitse kirjoittaa tylsästä työelämästä. Tätäkin tarinaa kirjoittaessa harjoitan taitojani, joita voin soveltaa omassa työssäni muualla.
Saatu positiivinen palaute kirjoituksistani lämmittää ja se auttaa ponnistelemaan. Ennen kaikkea Pattijoen Urheilijoista jauhaminen tai pesäpalloilun hengittäminen ovat mukavaa vaihtelua. Olen saanut itse valita aiheet mistä kirjoitan ja pääsen tutustumaan PattU:n sisällä vaikuttaviin ihmisiin. Luonteeni vuoksi en vain pysty olla osallistumatta PattU:n tulevaisuuteen näinkin perinteisen asian kuin kirjoittamisen kautta. Kerran kun tähän on ryhdytty, tuntuu hullulta päästää irti niinkin kiinnostavasta ja perinteisestä brändistä kuin Pattijoen Urheilijat.
Kun sitten kaartelemme vihdoin MiiluAreenan tekonurmen laidalle allekirjoittaneen omista höpinöistä ja alamme miettimään, kenenköhän ruuvaamia tai myymiä nuo yllänäkyvät MiiluAreenan mainostaulut ovat, alamme päästä lähemmäksi Timo Suonvieren arkea. Hetkinen, myös pelaajien pelipaidoissa ja kypärissä on yritysten logoja? Mitä ne tarkoittavat? Ja mitäs mitäs, katsoppa tuonne, mikäs porukka se tuolla VIP-klubilla kokoontuu? Kenen kutsumana? On nimittäin niin, että vaikka kuinka vetävä PattU-brändi meidän mielestämme on, lähes jokaisen aloitteen, yhteistyöehdotuksen tai puhelinsoiton joutuu (lue saa) joku ihminen seuran puolesta tekemään. Pattijoen Urheilijoissa tuo mies on yleensä ja sattumoisin Suonvieren Timo. Sama mies joka saattaa ruuvaa myymänsä mainoskyltit paikalleen ja saa illalla pelissä vieressään istuvat katsojat hymyilemään.
Kipinä Pattijoen Urheilijoihin
Pattijoen Urheilijoiden kumppanuusmyynnistä vastaavan Timo Suonvieren kipinä PattU:un syntyi jo pikku poikana. Timo muistelee olleensa katsojana jo Ykköspesiksen otteluissa ja kiima sen kuin kasvoi Superpesiksen myötä. Vuonna 2014 Timon hyvä ystävä Arto Törmänen alkoi houkuttelemaan Timoa mukaan syvemmin joukkueen matkaan. Arto oli itse antanut ehdot omalle huoltajuudelle, että voisi olla mukana mikäli saisi jonkun kaverin matkaan. Ensin Timo kieltäytyi, mutta kyläilyn ja yön yli mietinnän jälkeen mieli muuttui. Lopullinen niitti oli se, että Timo janosi päästä syvemmälle pääsarjatason joukkueen arkeen. Olihan hän itsekin pelannut lentopalloa ja tottunut olemaan joukkueiden matkassa.
”Olin alkuun Arton kanssa huoltajana ja sen jälkeen joukkueenjohtajana pari vuotta. Olisikohan ollut ensin Jari ”Lude” Luoto, joka sytytti seuran sisällä ajatuksen, että minusta tulisi kumppanuusmyyntiin sopiva henkilö. En ottanut alkuun hirveän vakavasti, mutta sen jälkeen kun Airion Juha antoi vielä sysäyksen asiaan ja niin minä sitten tässä työssä aloitin. Kuljin alkuun Juhan mukana asiakkaissa ja vaikka Juha neuvotteli sopimukset niin minä pääsin niitä allekirjoittamaan. Nyt on kolmas täysi vuosi PattU:n kumppanuusmyynnissä.”
Omien siviilitöiden ohella Timo nauttii omasta työstään PattU:ssa. Näin haastattelijana oli erittäin mukavaa kuulla ja haastatella miestä, jolla sydän roihusi omalle tekemiselle. Pattijoen Urheilijoiden taustalta löytyy paljon eri kokoisia ja näköisiä raahelaisia ja valtakunnalisia yrityksiä, mutta Timo on omassa työssään halunnut vaalia paikallisuutta. Kumppanuusmyynnin parhaaksi puoleksi hän kokeekin juuri sen, että sen kautta pääsee tutustumaan uusiin ihmisiin ja näkemään paikkoja, jota ei muuten tulisi koskaan näkemään. PattU:n kumppanit kun koostuvat yksittäisistä putkipajoista aina pankkeihin saakka, ja niiden kaikkien näkeminen ja kokeminen on Timosta innostavinta ja parasta.
”Totta kai taustalla on rakkaus pesäpalloon, mutta Raahessa tässä kumppanimyynnissä on pienen paikkakunnan edut ja kumppanit ovat aivan älyttömän hyvin mukana verrattuna moneen isompaan kaupunkiin. Isommissa kaupungeissa lipputulojen merkitys koko seuran budjettia ajatellen on iso, mutta meille kumppanieurojen merkitys on valtava! Nyt poikkeusaikanakin PattU:n kumppanit ovat osoittaneet erinomaisuutensa, sillä poisjäännin sijaan mielummin on kasvatettu määrää ja sitoutumista. Siitä täytyy olla aina tosi kiitollinen.”
Pelaajien roolit ja kummipelaajuus
PattU:n seurajohto ja pelaajat ovat tärkeässä roolissa myös Timon tekemää kumppanuusmyyntiä ajatellen. Tänä päivänä pelaajat arvostavat kumppanuusmyyntiä ja joukkueen sisällä halutaan olla avoimia asiassa. Viimeistään siinä vaiheessa kun peliasuihin mielummin lisätään kun vähennetään mainoksia, viimeinenkin pelaaja huomaa kumppanuusmyynnin vaikutuksen. Koronan myötä arvostus on kasvanut entisestään.
Markkinointimiehenä tunnistan, muistan ja osaan mainita esimerkiksi Topi Kososen ja TEVO:n. Topin ja TEVO:n tarina on yksi parhaita esimerkkejä kummipelaajuudesta. Timo kannustaa myös kaikkia muitakin PattU:n matkassa olevia kumppaneita ottamaan entistä rohkeammin mukaan omia kummipelaajia, ja sitä kautta saamaan parempaa näkyvyyttä ja imagollista hyötyä myös omaan yritystoimintaan. Kummipelaajuuden kautta yritys saa itselleen käyttöön hyvää ja valmista markkinointimateriaalia. Seuran sisällä myös pelaajia kannustetaan olemaan omien kummiyritysten suuntaan yhteydessä ja siihen asiaan halutaan jatkossa entistä enemmän panostaa.
”Rahusen Simon saapuminen Raaheen oli hyvä esimerkki kumppanuudesta. Avain Säästöpankki halusi itselleen Kalajoella asuvan pelaajan, mutta yhtälailla olla matkassa raahelaisessa urheilussa, sillä onhan heillä täälläkin konttori. Oli heidän kanssa puhetta, että jos korona vaan sen suo niin Simo on mukana heidän tilaisuuksissa nyt kevään aikana.”
Ykköskärki ja kakkoskärki
Pattijoella kumppanuusmyynti ja kumppanuudet ovat jaettu ykköskärkeen ja kakkoskärkeen. Mukaan pääsee myös jokeriksi, mikäli lyöntipuolelle on yrityksellä annettavaa. Tämän kauden kumppanit ja kummipelaajudet tullaan esittämään pian PattU:n uusilla kotisivuilla, jotka avautuvat kevään kynnyksellä. Timon mukaan pidemmät kumppanuudet ovat alati lisääntyneet ja seuran kannalta tämä luo jatkumoa. Aiemmin pitkiä sopimuksia ei oltu totuttu näkemään kuin esimerkiksi Raahen kaupungin tai MiiluAreenan kohdalla, mutta nyt mukaan on tullut muitakin yrityksiä. Tuoreimpana esimerkkinä tästä Timo kertoo Raahen Motocafen kolmivuotisen sopimuksen.
”Motocafen esimerkki on siitä hyvä, että sekin on yleistynyt, että yritykset eivät tee enää pelkästään sopimuksia miesten tai edustuksen kanssa. Yhteen sopimukseen saadaan mukaan niin naiset, tytöt ja pojat ja tämä suuntaus on mielestäni tervettä. Sitä paitsi kumppanit ovat kokeneet sen hyväksi, että seuran puolesta yksi henkilö hoitaa asiaa ja sopimusasiat tehdään kerralla kuntoon hänen kanssaan. Onhan tämä myös seuran kannalta järkevää katsoa ja kehittää kokonaisuutta. Sitähän tämä on.”
Kumppanuusvastaavana Timon pitää myös työssä ymmärtää se, että kaikki eivät aina lähde mukaan. ”Ei kiitos”-lauseita kuulee ja se kuuluu työn kuvaan. Hänellä on kuitenkin ollut aina periaatteena se, että koskaan ei ole liian pientä rahaa lähteä mukaan. Jokainen euro on tärkeä molemmille osapuolille ja kaikille kumppaneille mietitään sellainen juttu, millä saadaan sijoitetulle eurolle paras mahdollinen näkyvyys. Kaikilla kumppaneilla on omat intressinsä olla mukana ja niitä pitää kuunnella ja kunnioittaa. Osa haluaa näkyvyyttä, toinen on vain tukemassa. Raahen Seudun Osuuspankki on ollut vuosien saatossa paljon seuran matkassa, ja usein he haluavat itselleen kummipelaajuuden. Timo haluaakin korostaa sitä, että Raahen OP ei tyydy pelkästään pesäpalloiluun vaan on mieluusti mukana kaikissa raahelaisissa urheilulajeissa ja kulttuurissa.
”Monista mukavista kumppaneista voisin nostaa esiin myös Huumolan Riistaruoat. Sieltä yrittäjä Heikkilän Matti on saattanut soittaa ja kysellä aidosti seuran tai minun kuulumisia. He ovat olleet yhteistyöhön tosi tyytyväisiä ja saaneet omalle yritykselle tunnettavuutta paikallisesti ja positiivista imagoa. Ruukin perälle Paavolaan kun mennään neuvottelemaan Matin pitkälle pöydälle niin siellä on mukava myös myymämiehen käydä porisemassa, kahvitella ja neuvotella sopimusta. Tämä jos joku on aitoa ja sitä arvostan.”
Kevättä kohden mennään
Palataksemme vielä puoli tuntisen puhelun lopuksi kevääseen 2021, Timo kertoo kumppanuusmyynnin olevan 1/3 vaille valmista. Aikataulullisesti asiat ovat hyvällä mallilla, vaikkakaan jalkoja ei saa nostaa missään vaiheessa pöydälle. Omaksi ilokseen Timo on huomannut, että soittelua ei tarvitse pelkästään tehdä yhteen suuntaan, vaan välillä osa yrityksistä osaa itse lähestyä asiassa. Ruutu+ mainokset kiinnostavat yrityksissä ja moni haluaa sijoittaa oman yrityksen logon esimerkiksi takakentälle juuri TV-kuvauksia varten. Timoa on yllättänyt positiivisesti myöskin se seikka, että kumppaneita ei tunnu pelottavan tulevan kesän pelit. Asioihin suhtaudutaan optimistisesti ja tämä jos joku on yllättänyt Timot.
”Koronan myötä on joutunut tämä puhetyöläinen opettelemaan myös uusia taitoja, että osataan käydä neuvotteluja myös Teamssin välityksellä. Totta kai sitä samalla kaipaa fyysisiä kohtaamisia yrityksissä ja neuvotteluhuoneissa, mutta aika on mitä on ja työ tehdään täysillä olosuhteista riippumatta. Meillä on nyt hyvä tekemisen meininki seurassa ja ilolla olen tässä hommassa mukana. Katsotaan myöhemmin mihin on oma panokseni riittänyt kumppanuusmyynnin saralla.”
Teksti: Valtteri Karjula
Kuvat: Pattijoen Urheilijat
Seuraa Pattijoen Urheilijoita somessa niin tiedät ensimmäisenä mitä kentällä ja kentän ulkopuolella tapahtuu!
Facebook – https://www.facebook.com/PattijoenUrheilijat
Twitter – https://twitter.com/patturaahe
Instagram – https://www.instagram.com/patturaahe/
Youtube – https://www.youtube.com/user/PattijoenUrheilijat
PattU-kauppa palvelee: https://www.seamchip.fi/patturaahe